Een rol als leidinggevende bij de universiteit is een hele uitdaging, goed voor je carrière ook. Maar leiderschap gaat niet alleen om functietitels of hiërarchie. Het gaat vooral om jezelf leren kennen en ontwikkelen als bestuurder, motivator en voorbeeld voor anderen. De vraag is dan ook: Ken jij de leider in jezelf?
Iedereen heeft potentieel om een goede leider te zijn, maar dat betekent niet dat het vanzelf gaat. Het begint bij zelfinzicht. Als leidinggevende op de universiteit werk je samen met collega’s, studenten en andere stakeholders. Je krijgt te maken met uiteenlopende perspectieven, belangen en verwachtingen. Om daarin succesvol te zijn, moet je helder hebben wat jouw sterke punten zijn en waar je nog kunt groeien. Vraag jezelf af: Welke talenten breng ik mee? Hoe communiceer ik? Hoe ga ik om met conflicten of stress? Stel dat een collega enorme stress ervaart rond de deadline van een onderzoek. Door empathisch te luisteren en aan te geven dat je haar zorgen serieus neemt, bouw je vertrouwen op en voorkom je dat de situatie escaleert.
Daarnaast is het belangrijk om authentiek te blijven. Vertrouwen ontstaat wanneer je oprecht bent en je waarden en normen weet te uitdragen. Als je probeert iemand anders te zijn dan je bent, herken je dat snel en kan dat afbreuk doen aan je geloofwaardigheid. Wees dus jezelf, maar ook bereid om te leren en te groeien. Leiderschap is vaak een proces van vallen en opstaan, reflecteren en aanpassen.
Er bestaan verschillende manieren om leiding te geven, afhankelijk van je persoonlijkheid en situatie. Bijvoorbeeld, een coachende stijl stimuleert autonomie en professionele groei, wat goed past bij hoogopgeleide medewerkers. Een democratische stijl bevordert participatie, zodat je team zich betrokken voelt bij beslissingen. Voor een beginnende leidinggevende kan het combineren van deze stijlen helpen om echt te ontdekken wat het beste werkt, en om af te stemmen op de wensen van je team.
Een andere belangrijke eigenschap is het tonen van empathie. Als beginnend leidinggevende op de universiteit werk je niet alleen met kennis, maar vooral met mensen. Begrip tonen voor de gevoelens en twijfels van anderen, en open communiceren, helpt om vertrouwen en saamhorigheid te creëren. Bijvoorbeeld: wanneer een student moeite heeft met een onderzoekspaper, in plaats van alleen een beoordeling te geven, bied je aan om samen te kijken naar verbeterpunten en je betrokkenheid te tonen. Mensen volgen liever iemand die ze vertrouwen en respecteren.
Tot slot is het essentieel om een visie te hebben. Waar wil je naartoe met je team of je faculteit? Een duidelijke missie geeft richting en motiveert anderen. Maar je visie moet ook flexibel zijn, zeker binnen de dynamiek van de academische wereld. Laat je niet afschrikken door onzekerheden; leiderschap is vaak juist een kwestie van durven en doorzetten.
Ken jij de leider in jezelf? Het antwoord ligt soms dichterbij dan je denkt. Ontdek je eigen kracht en blijf jezelf uitdagen. Alleen dan kun je echt leiden en een positieve impact maken binnen je vakgebied en je team.